-آيا شوهر خواهر و ديگر خويشان - مردها - در حجاب مانند مردهاي نامحرم مي باشند؟
(0)
-با توجه به شرايط فرهنگي حاكم بر جامعه ما، آيا شما با اشتغالات وسيع زنان مذهبي در جامعه موافق هستيد؟



(0)
-1 - برخي از مردان از زنانشان مي خواهند كه خود را براي مردان نامحرم و كوچه بازار آرايش كنند وبدون چادر دركوچه وخيابان بروند، آيا اگر زنان از اين موضوع پيروي نكنند ،يعني حرف او را گوش ندهند آيا گناه كردند، وظيفه زنان دراين مورد چيست ؟(0)
-در حديث «غيرة المراة كفر و غيرة الرجل ايمان» غيرت به چه معناست؟ لطفاً در مورد حديث توضيح دهيد؟



(0)
-1ـ اجازه بيرون رفتن از خانه را بايد از پدر گرفت يا شوهر؟(0)
-آيا اگر پا جوراب وپوششي نداشته باشد گناه دارد ؟(درچه حد)(0)
-كدر صورتيكه در منزل تنها باشيم آيا مي شود با روسري وبلوز وبدون دامن در حاليكه چادر برسرداريم نماز بخوانيم؟ باتوجه بهاينكه در روايات آمده كه حضرت عيسي (ع) پشت سر امام زمان (عج ) در زمان ظهورشان خواهند آمد ، آيا در كتاب انجيل مسيحان به مسأله اشاره شده وكلاً نظر مسيحان در اين مورد چيست(0)
-نپوشاندن پاها تا ساق در نماي براي زن چه حكمي دارد نظر آيتالله سيستاني(0)
-بيرون بودن مقداري از ساق پا براي زن در نماز عمدا و سهوا چه حكمي دارد(0)
-اگر خانمي چادر و مهر نداشته باشد چگونه نماز بخواند(0)
-آيا شوهر خواهر و ديگر خويشان - مردها - در حجاب مانند مردهاي نامحرم مي باشند؟
(0)
-با توجه به شرايط فرهنگي حاكم بر جامعه ما، آيا شما با اشتغالات وسيع زنان مذهبي در جامعه موافق هستيد؟



(0)
-1 - برخي از مردان از زنانشان مي خواهند كه خود را براي مردان نامحرم و كوچه بازار آرايش كنند وبدون چادر دركوچه وخيابان بروند، آيا اگر زنان از اين موضوع پيروي نكنند ،يعني حرف او را گوش ندهند آيا گناه كردند، وظيفه زنان دراين مورد چيست ؟(0)
-در حديث «غيرة المراة كفر و غيرة الرجل ايمان» غيرت به چه معناست؟ لطفاً در مورد حديث توضيح دهيد؟



(0)
-1ـ اجازه بيرون رفتن از خانه را بايد از پدر گرفت يا شوهر؟(0)
-آيا اگر پا جوراب وپوششي نداشته باشد گناه دارد ؟(درچه حد)(0)
-كدر صورتيكه در منزل تنها باشيم آيا مي شود با روسري وبلوز وبدون دامن در حاليكه چادر برسرداريم نماز بخوانيم؟ باتوجه بهاينكه در روايات آمده كه حضرت عيسي (ع) پشت سر امام زمان (عج ) در زمان ظهورشان خواهند آمد ، آيا در كتاب انجيل مسيحان به مسأله اشاره شده وكلاً نظر مسيحان در اين مورد چيست(0)
-نپوشاندن پاها تا ساق در نماي براي زن چه حكمي دارد نظر آيتالله سيستاني(0)
-بيرون بودن مقداري از ساق پا براي زن در نماز عمدا و سهوا چه حكمي دارد(0)
-اگر خانمي چادر و مهر نداشته باشد چگونه نماز بخواند(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45084 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

گفته مي شود كه زن در اسلام شخصيت داده شده و اينكه در جوامع غربي زنان آزادي كافي، از نظر اخلاقي و شخصيتي ندارند و به آنها اهميت كافي داده نمي شود و فقط در حد يك كالا و جنس اند. پس چرا در روايات و احاديث مختلف آمده است كه با زنان مشورت نكن از مشورت با آنان پشيمان مي شوي .زن حق قضاوت ندارد؛ يا امثال اينها و يا اينكه در قرآن به گونه اي زن را خطاب كرده كه اگر كسي نداند منظورش چيست آن را يك شيء ميداند و نه انسان .
(در آيات مختلف قرآن )كه اين موارد ذكر شده ادعاي اينكه اسلام به زن شخصيت ميدهد را رد ميكند. لطفا در اين باره توضيح دهد .
خواهش ميكنم تا حد امكان توضيحات از روي عقل و منطق باشد و تنها به گفتن احاديث اكتفا نكنيد.
ضمن استقبال از سؤال شما خانم محترم، نكته اي را خدمتتان عرض كنم:
اولا: خوب بود به جاي اين ادعا آيات مربوط به مشورت با زن را بيان ميفرموديد دقيقا آدرس را ذكر ميكرديد و نمونه هاي مي آورديد تا ما هم آگاه شويم .
بنابراين مطالب شما بيشتر بر اساس صحبتها و شنيده ها است و بيشتر جنبه احساسي دارد تا واقعي و عيني در عين حال سؤال كردن شما را ستايش ميكنم.
ثانيا:براي فهم تمام موضوعات علمي وقتي از قبيل رياضي خطاطي نقاشي و…… سعي ميكنيم و تنها راه اطلاع از آنها رجوع يه متخصص آن علوم است، يعني به استاد رياضي، استاد خط و استاد نقاشي و…. مراجعه ميكنيم و آن دانش را مي آموزيم .و هيچ گاه نشده كه از مردم كوچه و داخل اتوبوس راجع به اين امور عالم شويم.
خانم محترم براي اطلاع و فهم ديني هم بايد به متخصص دين و قرآن كه علماي ديني هستند مراحعه كنيم تا گرفتار عقائد انحرافي و رفتاري نشويم.
بنابراين مطالب كمي را در چند سطر بيان ميكنم به اميد اينكه شما با مراجعه به كتب مفصل ديني و تفسيري و درك حضور علماي ديني به حقايق قرآن بيشتر آشنا شويد و انشاالله فرق نگاه غرب به زن و قرآن را دريابيد و مقايسه اي بين هدف اسلام ازحقوق و آزادي زن و هدف مليتهاي ديگر به ويژه اكثر غربيها انجام دهيد و از غرب بيشتر جنبه اقتصادي و احيانا ضد اخلاقي و تربيتي آن بيشتر نمود دارد و حتي تا سال قبل حتي زن حق مالكيت نداشت اولين بار اسلام براي زن استقلال اقتصادي و اجتماعي حتي كار در منزل را امور اختياري قرار داد و او را عضو كامل جامعه دانست و حقوق او را به رسميت شناخت، اما در غرب چند موضوع را براي زنان داراي اهميت ديدند .
1- در قرن نوزدهم صاحبان كارخانه هاي بزرگ از زن به عنوان نيروي ارزان قيمت استفاده ميكردند، در خرداد 83 آمار دستمزد زنان در انگليس كمتر از مردهاست .
2- هدف دوم آنها ورود خانمها با كشف حجاب و برهنگي و فساد همراه با تشكيل عشرتكده ها و جشنها و آ موزشگاهها و مراكز شب نشيني مختلف بود كه بعضي حاكمان كشورهاي اسلامي مثل آتاتورك و رضا خان را هم تشويق ميكردند، تا جوامع اسلامي مثل غرب بشوند و اين رواج هرزگي را همراه با فيلمهاي سكس آزادي و عزت زن پيدا شد كه اين عمده هدف مبارزه با عفت و آسايش خانوادگي اسلامي است .
3- ورود يك خانم به اجتماع همراه با آرايش و طنازي و جلوه گري، تا بازار تجمل گرايي رواج پيدا كند و باعث سود سرشار توليدات آنها شود، كه نتيجه آنها فساد اخلاقي وابتذال اجتماعي است ،مخصوصا در برنامه هاي نمايشي تا مسير انحراف جوانان ميسر باشد و اين را بهترين سوغات پيچيدند و اسمش را آزادگي و عزت زن گذاشتند .
اما هدف اسلام احياي شخصيت زن به عنوان خليفه الهي كه تا ابديت در نظام هستي ميخواهد بماند.
اما روايات : يك يا دو حديث بعد از جنگ جمل در خصوص زن بيان شده است كه از موضوع مشورت است.
اولا؛ عده اي از متخصّين، حديث را بدون سند دقيقي به امام( عليه السلام ) ميدانند. ثانياً ؛مورد حديث در مورد تحريكات جنگ جمل بود كه از ناحيه عايشه متأسفانه جامعه را دچار مشكل و خونريزي كرد و امام مسلّما از ايشان ناخرسند بود.
ثالثاً؛ احاديث ديگري داريم كه تشويق به مشورت با زنان كرده است، البته زنانِ صاحب عقل و درايت .{ ايايكم و مشاوره النساء الا من جربت بكمال عقل} يعني :«شما را از مشورت با زنان بر حذر ميدارم مگر زنهاي كه صاحبان عقل و درايت هستند. (بحار الانوار ج 103 ص 253 )
چه مرد و چه زن فرقي ندارد در مورد مرد ها هم حديث داريم كه با صاحبان عقل مشورت كنيد نه كسانيكه درون آنها پليد و شر است و پروائي از تعدي و تجاوز به حقوق انسانها ندارند، بلكه همواره فرد و جامعه را از اين افراد بر حذر ميكند مثلا {من استمع بالنساء خسر عقله} : امام علي( عليه السلام ) مي فرمايد: «مردي كه در طلب كامجويي از زنان باشد ،عقلش فاسد است، مراد كامجويي هاي نامشروع و حرام است نه ازدواج.»
(غرر الحكم ص 408)
از طرفي رواياتي داريم كه از زنان صاحبان عقل تمجيد كرده اند،
پس اگر جايي حديثي داشتيم همه زنها را نمي گويد امام صادق ) عليه السلام ) در تمجيد از هاجر فرموده :{ جميله عاقله }يعني :«هاجر خانمي عقل و زيبا بود »
(بحار،ج 2 ،ص 41 )
4- بهترين زنان براي همسري شما :1
1- دوستش بداري
2- عاقل باشد
3- مودب باشد.
در اينجا صريحا دستور به مشورت ميدهد.
(بحار، ج 2 ،ص 27 )
4- با زنان درمورد دخترانشان مشورت نماييد.
(نهج الفصاحه، ج 7)
پس مطلقا ممنوع نشده بلكه مشورت با كسانيكه عاقل وپليدي اخلاقي دارند چه مرد و چه زن ممنوع شده واين بديهي است خود شما هم اينرا مي فهميد.
وموضوع قضاوت :ضمن اينكه اسلام از حضور زنان در جامعه موافق است اما همراه با عفت وطهارت اخلاقي وبدون اختلاط مرد وعدم مفسده مانعي نمي بيند.
اما اين را هم ملاحظه كنيد كه جنس زن موجودي است لطيف وسرشار از احساس وعواطف دروني كه اتفاقا نياز عالم وجود وهستي است واين بديهي است كه چنين موجودي را دركارهاي سنگين وخستگي آور وظاهرا خشن وارد نشود واين به صلاح خود شخص وجامعه است شما از خودتان بپرسيد، آيا واقعا به صلاح شما است كه هرروز با عده اي شرور برخوركنيد وآيا در خود مي بينيد كه عده هاي مجرم وجنايتكار را تنيه بدني كني ويا به عنوان قاضي شاهد اعدام چند جنايتكار باشي وثانيا ؛تمام كارها در قضاوت خلاصه نشده يكي ازبهترين گزينه ها ي مناسب خانمها تعليم و تربيت است چه اشكالي دارد درجامعه به تناسب روح وروان وقدرت جسمي بشر كارها را متناسب به آن تقسيم كنيم اين تبعيض نيست.
بلكه تناسب است كه به نتيجه مطلوب مي رسيم بلكه عدل به معناي مساوي 2چيز نيست، بلكه هرچيزي رابه تناسب شايستگي خودش جاي مناسب قرار دادن است .

اما آيات : شما حتي يك آيه براي نمونه پيدا نخواهيد كرد مگر اينكه ، سراسر قرآن عزت و كرامت را در ايمان و عمل صالح مي داند وحتي يك فرقي قائل نشده است تمام خطابات قرآن عمومي است مثل {يا ايهاالذين آمنوا}يعني : «اي كساني كه ايمان آورده ايد ،حال فرق ندارد زن باشد يا مرد » ويا {يا ايهاالناس } يعني : « اي مردم مردم در اينجا هم شامل زن مي شود و هم شامل زن » براي نمونه چند آيه را ذكر مي كنيم و شما انشاالله خودتان مراجعه كنيد ، تا خوب به عمق مسئله اطلا ع پيدا كنيد و آگاه شويد :
1-{ يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكري و انثي و جعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اكرمكم عندالله اتقكم.
(سوره مباركه بقره ، آيه 181)
يعني : اي مردم ما شما را عده اي مرد و عده اي زن آفريديم … با گراميترين شما با تقوي ترين شماست» .
اين آيه صراحت دارد كه ملاك ارزش تقوي الهي است با هر گونه جنسيت ، زن باشد يا مرد .
2- {اني لا اضيح عمل عامل منكم من ذكرا و انثي...}
(سوره مباركه بقره ،آيه 197)
يعني :«جهاد چه از ناحيه مرد چه زن فرقي ندارد هر دو در نزد خداي متعال اجر وپاداش دارند .
3- {من يعمل من الصالحات من ذكر و انثي...}
( سوره مباركه نور، آيه 30)
4-{يا ايهاالنبي اذ جائك المومنات}
(سوره مباركه ممتحنه ،آيه 9 )
يعني :«اي پيامبر همچنان كه با مردها بيعت ميكني با زنها هم لبيك كن و به آنها تاكيد بيعت كن.
5- {يا ايها الذين آمنوا اذا جاء كم المومنات مهاجرات...}
(سوره مباركه نساء، آيه 10 )
5- من عمل صالحا من ذكر وانثي فلنحيينه حياه طيبه}
يعني؛ « هر كس عمل صالح انجام دهد چه مرد چه زن ،ما به او حيات طيبه عطا مي كنيم .
مجددا خدمت خانم محترم عرض ميكنم كه اگر واقعيت اين را مي خواهي درك كني بايد با تفسير و از محضر مفسرين وحداقل در هفته يك جلسه تفسير در مسجد محله يا هر مكان ديگر داشته باشيد .
بايد تحصيل كنيد تا با مفاهيم ديني آشنا شويد.
وباز هم اگر سوالي بود دوستان ما در كه در اين فن متخصص هستند در خدمت شما هستند كه شما حضورا مي توانيد تشريف آوريد و سوالات خود را مطرح كنيد
والسلام علي عباده الله صالحين
منابع و مأخذ
1-زن در آينه جلال و جمال، آيت الله جوادي آملي
2-حجاب ،شهيد مطهري «ره »
3-مجموعه مقالات احياي شخصيت زن ،وابسته به دفتر تبليغات اسلامي قم
4-زن(ايمان،عقل،مشورت،)نوشته دكتر خانم خزعلي و زهرا آيه الهي
5- مقالات سمينار زن (دفتر تبليغات اسلامي قم )
بعضي آدرسها به نقل از كتاب زن (ايمان،عقل،مشورت)مي باشد .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.